ZŠ - Program Škola osobního života

14.03.2016 12:57

Žijeme v době, již je možno považovat za značně náročnou a složitou z hlediska negativních jevů, které dopadají nejen na nás samotné, ale zejména na naše děti a mládež. Dnes se dětem a mladým lidem otevírají dveře do světa nepřeberných možností a různorodých alternativ realizace sebe sama, možností uplatnit své přednosti, svou osobnost, aniž by si oni sami uvědomovali nebezpečí a nástrahy, které na ně mohou za oněmi pomyslnými dveřmi číhat a nečekaně i výrazně zasáhnout do jejich životů. Ať již v pozitivní, či negativní podobě. Projít nelehkou cestou k dospělosti se dětem snažíme jako škola pomoci také my. Usilujeme o komplexní seznámení dětí nejen s potřebnými vědomostmi, ale rovněž praktickou stránkou života. V letošním školním roce jsme se mimo jiných preventivních oblastí zaměřili také na tematickou stránku velmi citlivou a intimní. Stránku sexuální výchovy. Požádali jsme o spolupráci paní doktorku Máriu Fridrichovou z Centra pro rodinu a sociální péči v Ostravě, jež se věnuje právě i přednáškám na školách. Charakter programu i jeho obsah nejlépe vystihují slova samotné lektorky, která si dovolím citovat:

„Program měl být otevřeným a dost podrobným pojednáním o lidské sexualitě. Byl uchopen jako přemýšlení o vlastním osobním životě, o vztazích, které jej vyplňují a o budoucím nejhlubším osobním vztahu. Do tohoto rámce lektorka zasazovala sexualitu. Faktické pasáže obsahovaly učivo o plodnosti, plánování rodičovství, informace o antikoncepci i o pohlavně přenosných infekcích. Téma budoucího rodičovství bylo vedeno k přemýšlení, protože dospívající se někdy soustředí jenom na přítomnost a nejsou zvyklí dívat se dopředu. Znalosti a informace měly posloužit k diskusi."

Žáci osmého a devátého ročníku, pro něž jsme daný program v průběhu měsíce únor zvolili, byli zapojeni každý do dvou dvouhodinových bloků, tedy čtyř lekcí, přičemž „...snahou lektorky bylo, aby se v diskusích cítili jako rovnocenní partneři a aby tedy pocítili zážitek vlastní ceny i důstojnosti, když byla o lidské  důstojnosti řeč teoreticky. Komunikaci o důvěrných otázkách v osmé třídě teprve objevovali, jak je pro časnější dobu dospívání typické, v deváté třídě byla debata na partnerské úrovni. Program byl sám o sobě ukázkou, že je možné intimní záležitosti probrat korektním a kultivovaným jazykem. Nakolik ho posluchači přijali, ukázaly nakonec evaluační dotazníky."

Tolik ze slov paní doktorky Fridrichové obsažených ve zpětné vazbě, kterou jsme jako škola v rámci preventivního působení obdrželi. Jsme připraveni na další spolupráci s výše zmíněnou organizací. Jsme velmi rádi, že téma bylo dětem předneseno člověkem charismatickým, fundovaným a znalým svého oboru. Profesionální a vstřícný přístup k dětem přispěl k uvolnění atmosféry a odstranění bariér pro oboustrannou komunikaci. U realizace byli přítomni jednotliví pedagogové, kteří měli danou třídu v daný okamžik na zodpovědnost, a také školní metodik prevence. Závěrem dovolte několik slov žáků, kteří se měli možnost k výchovně-vzdělávacímu programu vyjádřit:

Jak se ti Škola osobního života líbila?
„Byla dobrá a poučná...Líbila se mi, byla velmi srozumitelná...Zjistil jsem informace, které jsem nevěděl...Rozšířila jsme si své znalosti, popřípadě jsem zjistila něco nového."

Nabídl program Škola osobního života nějaké zajímavé informace?
„Určitě. Jaké následky má sexuální život…Co je to láska…O lásce a vztazích...Různé druhy antikoncepcí… Ano. Hlavně ohledně antikoncepce a života...Překvapily mě informace o lásce a vztazích…Myslela jsem si, že v dnešní době už ta láska tady není, ale změnila jsem názor... Poučil jsem se, jak si vytříbit své hodnoty."

Co patrně lektorka považovala za nejdůležitější?
„Rozum, pocity...Že rodičovství by se mělo promyslet...Nemít pohlavní styk brzo...Že život je vzácná věc...Ukázat, co je pravá láska…Jsem jedinečná a úžasná osoba a měla bych si toho vážit."

Přikládáme rovněž několik fotografií ze setkání s pro nás velmi vzácným hostem, tedy s paní doktorkou.

Fotografie ze Školy osobního života

Připravil Mgr. Lukáš Pitřík, školní metodik prevence