ZŠ - Napříč školou v Janovicích

27.04.2016 09:45

Dne 22. dubna se každoročně koná Den Země. Jedná se o svátek, k jehož oslavám se již pravidelně připojuje také naše škola. Způsob, jímž si onen významný akt připomínáme, je pokaždé odlišný. Letos jsme si vybrali čtenářský projekt s názvem Napříč ročníky, díky němuž jsme společně putovali až na vzdálený Měsíc.

Celý páteční den bylo ve třídách netradiční seskupení dětí z prvního až devátého ročníku. Všichni společně pracovali v průběhu čtyř vyučovacích hodin. Po nich následovala reflexe v kmenových třídách společně s třídním učitelem. A jaká vlastně byla náplň zmíněného dne s velkým „D“?

Na začátku se děti vzájemně seznámily, aby věděly, s kým budou po celé dopoledne spolupracovat. Následně jim byli představeni hrdinové příběhu, o kterých předvídaly, jaké budou mít vlastnosti a jaké jsou jim přiřazeny konkrétní role v příběhu. Posléze jsme se řízeným čtením ponořili do vypravování ze tří různých pohledů zúčastněných osob na jednu událost. Po každém čtení jsme společně sdíleli informace a doplnili je šifrou, kterou žáci vyluštili s pomocí Morseovy abecedy. Náš příběh měl ve svém středu člověka zodpovědného za situaci, která ohrozila život jednoho člena posádky. Důsledkem toho byl v závěru fiktivní soud, kde děti promýšlely a vytvářely žalobu a obhajobu vůči obviněnému kapitánovi vesmírné lodi. Děti se zhostily svěřeného úkolu se vší vážností a na základě argumentů se snažily obhájit svůj názor.

Jak učitelé, tak žáci ve zpětných vazbách ocenili kvalitu jednotlivých textů, dále navazující aktivity a zejména metodu Soudu, která sloužila k uzavření celého tématu.

Většina žáků vyjádřila názor, že projekt Napříč školou je bavil, dozvěděli se mnoho zajímavých informací a skamarádili se s dětmi z dalších ročníků. Osobně mě velice potěšilo, když jsem viděla děti, jak na chodbách diskutovaly, kdo je viníkem příběhu, kde všude už viděly morseovku nebo jak se zhostily své role ve skupině. Nejvíce mě potěšil dotaz, jestli budeme v tomto projektu příští rok pokračovat.

Přesně v duchu poslání „Školy hrou“ jsme se v tento den snažili vyučovat prožitkem, zkušeností a názorností, a to tak, abychom umožnili žákům pociťovat radost ze vzdělání a spokojenost se svou prací a jejími výsledky. Věříme, že tímto směrem budeme i nadále pokračovat.


Fotografie

Připravila Mgr. Monika Olšáková