Jizerská padesátka a ČT Jizerská desítka

26.02.2016 10:34

Rozhovor s Ondrou Gureckým o Jizerské padesátce

Zřejmě znáte z médií Jizerskou 50, ale co možná nevíte, že této známé běžkařské soutěže se letos v lednu účastnil i Ondřej Gurecký, žák osmé třídy ZŠ Janovice. Jel na běžkách klasickou technikou trať 8 km v kategorii 14 až 24 let. I když to byl jeho první velký závod na běžkách, umístil se na krásném 31. místě a zároveň byl 3.nejlepším z​​e zrakově postižených, kteří v této kategorii jeli. Možná jste i Ondru slyšeli na vlnách Českého rozhlasu. Nedalo mi, abych našeho závodníka také nevyzpovídala.

Ondro, mohl bys popsat, co vlastně vidíš?
Představte si, že byste si vzala matnou fólii a do ní udělala dírky. Přes ty dírky vidím líp, ostatní rozmazaně.

Zrakově postižení mají na závodech traséra. Je to vodič ve žluté vestě. Znali jste se už z dřívějška?
Ne, s Liborem jsme se seznámili teprve v pátek večer.​​​​Těsně před závodem jsme si zkusili kousek tratě. Já jsem jel první, aby poznal moje tempo.

A jak to probíhalo na samotném závodě?
Libor jel přede mnou. Věděl, že částečně vidím, tak mi hlásil jenom nepřehledná místa v terénu, prudké zatáčky, kopec, jízdu dolů. Během trasy jsme na sebe volali, jestli zpomalit, nebo zrychlit. (Kdo slyšel rozhlasové  vysílání, ví, že trasér Libor Procházka Ondru chválil za samostatnost a za celkový výkon.)

Letos bylo málo sněhu. Jak ses na akci připravoval?
Já trénuju atletiku. Mám individuální tréningy s paní trenérkou. Jedná se o hodinu a půl většinou v neděli. Je to hlavně běh a posilování. Během týdne plním tréningový plán, každý den hodinu.

Takže jsi předtím nikde neběžkoval?
Ne, jenom jsem se zúčastnil soustředění v Krkonoších, které každoročně organizuje speciální škola pro zrakově postižené v Opavě.

A jak takové soustředění probíhá?
Je to pro děti do 9. třídy. Letos nás bylo málo, tak jeli výjimečně i středoškoláci. Známe se, mám tam kamarády. Na běžkách se jezdí po snídani a po obědě. Večer je volný program. Já jsem byl v nejlepší skupině. Piloval jsem jenom kondici.

Máš před sebou nějaké další akce?
V květnu v Olomouci Run Tour běh na 5 km, v Ostravě na 10 km.

Kdo ti pomáhá?
Hlavně rodiče, ale všechny tyhle sportovní akce mi sponzoruje Nadace Leontinka, která pomáhá zrakově postiženým.

A ještě se vrátím k Jizerské 50. Dostal jsi nějakou odměnu?
Dostal jsem medaili za 3.místo a medaili, kterou získal každý za účast.

Tak, ti Ondro, přeji, aby ti medailí přibývalo a aby se ti dařilo nejen v oblasti sportu. Určitě o tobě na jaře zase uslyšíme. Hodně štěstí!

Rozhovor Českého rozhlasu s Ondrou (ve formátu mp3)

Fotografie ze závodu

Připravila Mgr. Daniela Světlíková