ZŠ - Co jsou vlastně testy Kalibro(?)

22.05.2016 16:45

Základní škola již 14 let testuje své žáky v celostátních testech Kalibro. Tyto testy jsou zaměřeny jak na znalosti, které jsou základním pilířem vzdělávání, tak také na dovednosti práce s informacemi, jež jsou nedílnou součástí orientace v současném světě. Těmito testy prochází žáci deváté, sedmé, páté a třetí třídy.

K výhodám onoho typu testování náleží:

  • možnost sledování úrovně, rezervy a směřování žáků v jednotlivých oblastech vzdělávání;
  • zaměření na sledování osobního růstu a vývoje každého žáka;
  • napomáhání ke specifikaci silné a slabé stránky z hlediska budoucího rozhodování žáka při výběru povolání;
  • poskytování konkrétní zpětné vazby učiteli daného předmětu z hlediska úspěšnosti či rezerv ve výuce;
  • využití jako cenného nástroje autoevaluace školy v dlouhodobém časovém horizontu;
  • do tohoto typu testování je zapojeno několik tisíc žáků České republiky.

Nevýhody testů Kalibro spočívají v:

  • časové náročnosti při vyhodnocování testů;
  • potřebě dbát na důkladné seznámení a objasnění jednotlivých zjištěných informací a jejich správná interpretace.

Dovolujeme si Vám předložit výsledky letošního testování 7. a 9. třídy, tedy v rámci školního roku 2015/2016, a jejich srovnání s předešlými ročníky.

Vysvětlení k oběma tabulkám:

  • První sloupec (Celos/Celý) udává, na kolik procent se podařilo správně vyřešit úlohy všem žákům v celostátním průměru.
  • Druhý sloupec (Ves) informuje o tomtéž, avšak v průměru žáků jen venkovských škol.
  • Ve třetím, a pro nás stěžejním sloupci, jsou uvedeny správné výsledky v procentech žáků Janovic. 
  • Zbývající dva sloupce (C od a V od) prostřednictvím červené a modré barvy informují, zda jsme svými výsledky lepší v řešení (červená) nebo horší (modrá) a o kolik procent se odlišujeme od celostátního průměru a průměru vesnických škol.

Z výše uvedených dat vyplývá následující:

  • Dlouhodobé a kvalitní výsledky v humanitárních předmětech (Dějepis, Občanská výchova, ostatní výchovné předměty).
  • Dosahujeme výborných výsledků v přírodovědných předmětech (Fyzika, Zeměpis, Přírodopis, Chemie).
  • Máme značnou úspěšnost v cizím jazyce (Anglický jazyk).
  • Překvapivě dobré výsledky v ekonomickém přehledu, který není samostatným předmětem.
  • Postupně zlepšující se výsledky v některých oblastech vzdělávání (Český jazyk, Anglický jazyk, Hudební výchova, Přírodopis, Ekonomický základ).
  • Celostátně nesmírně slabá úroveň v matematických znalostech a dovednostech.

Z dlouhodobého hlediska je již možné poukázat na některé výsledky, a to kupříkladu, že na počátku testování jsme byli v cizím jazyce 20% pod celostátní úrovní. V letošním roce, stejně jako v předchozích, se už pohybujeme na celostátní úrovni či dokonce nad ní.

Jsme velkými zastánci tohoto typu testování, protože svými úlohami velmi dobře prověřujeme skloubení znalostí, vědomostí a dovedností. Kalibro umožňuje žákům sledovat jejich osobní posun a růst, odhadnout své možnosti, rozhodovat se o své budoucnosti na základě dlouhodobých výsledků. Pro nás pedagogy se jedná o příležitost pracovat s velmi dobrou a vypovídající zpětnou vazbou. Dlouhodobé sledování umožňuje nalézat i postupy směřující ke zkvalitnění výsledků.

Připravila Mgr. Miroslava Mališová