Výprava za mořskými želvami

03.05.2013 15:14

Žáci 2. stupně janovické školy byli pozváni na výpravu do podmořského světa za živočichy, kteří obývají naší planetu již více než 100 milionů let. Touto starobylou skupinou jsou mořské želvy, jejichž život, význam i výskyt je nesmírně zajímavý a podnětný. O těchto perlách mořských ekosystémů nám přišla vyprávět své autentické zážitky Mgr. Hana Svobodová. Hanka je absolventkou Přírodovědecké fakulty Karlovy univerzity, kde se zabývala mořskými želvami a příčinami jejich ohrožení. V roce 2004 se v Mexiku zúčastnila projektu na ochranu těchto plazů. Od roku 2010 jezdí pravidelně do Indonésie chránit populace mořských želv.

Její zážitky, zkušenosti a informace byly podány velmi poutavou formou na základě fotografií a videí z dané oblasti. Děti se dozvěděly kromě Hančiného životního příběhu také to, jak se žije obyvatelům Indonésie, jaké mají zvyky a životní podmínky, ale především o problematice týkající se želv samotných.  

Jednou z nejpodstatnějších informací, která zazněla, byla, že všech sedm doposud žijících druhů mořských želv je ohroženo vyhynutím a z toho čtyři kriticky ohrožené. Na mnoha územích Indického oceánu jejich populace již úplně vymizela. Co je příčinou tohoto úbytku? Největším problémem je přímý sběr želvích vajec a zabíjení samic na maso. Velkou nesnází je také intenzivní rybolov a znečištění moří, které zapříčiňuje oslabení imunity želv.

Dozvěděli jsme se mnoho dalších důležitých a zajímavých sdělení. Víme například, kolik vajíček naklade jedna želva, jak se rozezná samec od samičky, co je pravdy na pověře, že želvy pláčou, či kolik stojí živobytí v Indonésii pro dospělého člověka.

I když beseda trvala 2 vyučovací hodiny, čas strávený interaktivním povídáním plynul tak rychle, že mnozí nevěřili, když byl konec. Všechny informace jsme se rozhodli zužitkovat v podobě informační kampaně pro žáky 1. stupně, pro rodiče i učitele. Žáci dostali na výběr – DLE vlastní VOLBY – vybrat si způsob prezentace.  Jednou z možností bylo vytvořit leták s informacemi o Indonésii, druhou bylo výtvarně či informačně zpracovat Rádce ochranáře s minimálně 5 radami o tom, jak chránit želvy, třetí možností bylo zapsat vypravování o besedě, popsat Hanku, zachytit zajímavosti o želvách, okomentovat ocenění a sdělit, co je na besedě nejvíce zaujalo. Posledním úkolem bylo vytvořit rozhovor s Hankou s doplňkovými otázkami přes email nebo vytvořit fiktivní rozhovor s mořskou želvou. Žáci se pustili do úkolů v plném nasazení. Jejich výtvory jsou na nástěnce v dolním patře školy a na školním webu. Další informace lze dohledat na webu www.morskezelvy.cz.

Poděkování na závěr patří třídám, které vytvořily želví upomínkové předměty, které může Hanka předat v Indonésii nebo prodat za drobnou částku. Ocenění patří 2. třídě, 6. a 7.třídě. Největší ocenění a poděkování patří Hance samé za to, že se za námi přijela podělit o informace až z Prahy a zejména za to, jakou důležitou a ojedinělou věc dělá. Přejme ji hodně síly, nasazení a radosti ze své práce i do budoucna.

Fotografie

Mgr. Monika Olšáková