Projekt Napříč 2
Učíme se navzájem mezi školami
Na sklonku kalendářního roku jsme jako dárek k Vánocům nabídli dětem ZŠ Janovice možnost prožít den formou celodenního projektu napříč ročníky. Do rukou se nám dostal zajímavý a ambiciózní počin ZŠ Třinec Lybžice, který měl prostý název Napříč 2.
Vánoční EVVO projekt propojoval v 11 tématech ekosystémy s živočichy dané oblasti, o kterých bylo vykládáno zajímavým a čtivým příběhem.
Cíle tohoto projektu korespondovaly s vizí naší školy, kdy chceme být ekologickou školou s jazykovým zaměřením. Žáci mohli nahlédnout do jednotlivých oblastí světa, sdílet zajímavé informace o jednotlivých živočišných druzích a v neposlední řadě vytvořit si nové kamarádské vztahy díky spolupráci napříč ročníky.
Jak probíhal celý předvánoční den?
Deváťáci si ráno přišli pro své prvňáčky do třídy a věnovali se jim po celý den.
První hodinu probíhalo mnoho aktivit na seznámení a zapamatování si jmen, které byly velice důležité pro odbourání ostychu, zábran a nedůvěry.
Druhá hodina se nesla v duchu seznámení s konkrétním ekosystémem. Formou rybí kosti si žáci kladli otázky k jednotlivým obrázkům, znázorňujícím například pobřeží, savany, moře či deštný prales. Následovalo seznámení s konkrétní hlavní postavou – s živočichem, který nás provázel celým, často napínavým a velice čtivým autorským příběhem. Všichni pracovali s textem metodou Čtení s předvídáním, kdy učitelé dostali přesný popis aktivity pro připomenutí předem. Někteří volili zápis informací do tabulky, někteří do jiných záznamových schémat.
Po přečtení následovalo hledání informací o zvířeti i ekosystému „lístečkovým způsobem“, kdy děti do tabulky s otázkami zapisovaly informace, které byly nalepeny na barevných lístečcích po třídě. Velmi lákavé bylo pro děti příběh dokončit a dopsat ho dle vlastní úvahy.
Závěr společných aktivit završila presentace formou puzzle. Každá skupina měla za úkol vytvořit do předem připravené zeměkoule 2 díly, které znázorňovaly daný ekosystém s živočichem. Výsledek naší skládanky se nyní nachází mezi 1. a 2. patrem staré budovy.
Pro zjištění toho, jak se den vydařil, nám mnohé napověděly tzv. Nedokončené věty, do nichž žáci zapisovali své dojmy, co nového a zajímavého se dozvěděli atd.
Zjistili jsme, že mít namíchané děti napříč ročníky je zajímavá i důležitá zkušenost. Zajímavá v tom, že bylo vidět, jak děti spolupracují navzdory různým čtenářským zkušenostem a dovednostem. Deváťáci potichu předčítali malým prvňákům a ti naslouchali a na nesrozumitelné části se doptávali. Jako důležité tyto heterogenní skupiny vidím v tom, že v následné třídnické hodině pak děti v jedné třídě mohly ostatní informovat o ostatních živočišných druzích, zážitcích a zkušenostech z práce v jiných třídách. Metoda Čtení s předvídáním byla přijata s povděkem, jak mezi žáky, tak mezi učiteli. Metoda nutila žáky číst text pozorně a soustředit se i na detaily, aby byli schopni odhadnout a zdůvodnit další vývoj příběhu. Žáci se tak ocitli v roli detektivů, kteří měli čtení opředené tajemstvím, jak bude dále příběh pokračovat. Jako liché se nakonec projevily obavy o tom, jak budou děti spolupracovat. Dva dny po skončeném projektu se malí spolužáci vydávali za většími a mávali na ně od dveří a dotazovali se, jak se mají a co je u nich nového.
Děkujeme ZŠ Třinec, Mgr. Tomáši Otiskovi a Mgr. Kateřině Gaszkové, za předání jejich zkušeností, nápadů a informací, které jsme beze zbytku využili.
Tento projekt v sobě zahrnoval čtenářství, enviromentální téma, práci různorodých skupin a možnost volby vlastní práce. Věřím, že nejen žáci si z tohoto dne odnesli mnoho zážitků, informací a zkušeností.
Mgr. Monika Olšáková