Ohlédnutí za uplynulým školním rokem na půdě prevence

06.09.2012 10:07

Život je koloběh, který nikdy nekončí. Stejnými slovy by se dal postihnout i koloběh, jenž představuje úsilí vychovávat děti v různých sférách bytí. A právě k této výchově napomáhá i vedení v rámci prevence rizikových forem chování.  Jedno známé české přísloví praví „Ohýbej proutek, dokud je mladý“.  Podíváme-li se na dnešní životní styl dětí a mládeže, shodneme se jistě na skutečnosti, že vyrůstají ve zcela jiných poměrech než jejich rodiče nebo prarodiče. Jsou vystaveni mnoha možnostem volby, kam směřovat svůj život či jak trávit volný čas apod. Jsou každodenně vystavováni vlivu reklamy, která nabádá ke konzumnímu způsobu života. Vše je postaveno na svobodné vůli jedince, který je mnohdy uváděn ve zmatek a jen stěží je schopen se ihned rozhodnout pro správný krok, správné řešení situace, v níž se aktuálně nachází. Když k tomu všemu připočítáme nezastavitelný vývoj různorodých technologií, je nutno si uvědomit, že vše výše zmiňované s sebou přináší i jistá rizika. Proto se i my snažíme děti navést správným směrem. Konečná volba však spočívá na nich samotných. Je důležité, aby si uvědomovaly, že každá mince má dvě strany a že je důležité získat pohled na různé věci z různých úhlů.

Pomalu ale jistě nám začíná nový školní rok. Vždy, když se něco blíží ke svému konci, někteří z nás rádi rekapitulují a obrací svůj pohled zpět ke všemu, co za uplynulé období prožili. I my se chceme na okamžik ohlédnout a zhodnotit události dnes již minulé. Při realizaci preventivních aktivit pro naše žáky se snažíme vždy vycházet s aktuální atmosféry a aktuálního klimatu školy. Z tohoto důvodu je celoroční plánování zaměřeno na několik tematických oblastí souběžně. Ani v loňském školním roce tomu nebylo jinak. Pro druhý stupeň jsme poprvé využili nabídky interaktivního divadla společnosti Harmonia Universalis z Českých Budějovic,  +jež bylo zaměřeno na problematiku závislostí, zdraví, životních hodnot a postojů, roli virtuální reality světa počítačů a sociálních sítí, odpovědnost jednotlivce. První i druhý stupeň měl příležitost navštívit několik divadelních představení, ať už ve Frýdku-Místku, či v Českém Těšíně. Právě nabídku těšínského divadla bychom rádi využili i v budoucnu. Část mladších dětí absolvovala výuku v rámci bezpečnosti silničního provozu.  Zároveň  jsme se již po několikáté zapojili do kampaně Červená stužka, jež je symbolem celosvětového boje proti HIV/AIDS. Poprvé jsme se rovněž připojili k veřejné sbírce „Český den proti rakovině-Květinový den“,  jenž realizuje Liga proti rakovině České republiky.

Žáci osmého a devátého ročníku se v průběhu školního roku zapojili do projektu „Příběhy bezpráví“, jehož organizátorem se stalo sdružení „Člověk v tísni“. Součástí tohoto projektu byla také přednáška občanského sdružení ICEJ na téma „Holocaust a antisemitismus“, při níž se měli žáci možnost setkat s pamětníkem druhé světové války a krutého prostředí koncentračních táborů.

Prostřednictvím sdružení CITES mohli žáci zapojení do práce Ekoškoly absolvovat přednášku na téma Washingtonská úmluva – mezinárodní obchod s ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin – ochrana životního prostředí, nelegální obchodování.

Neopomenuli jsme ani oblast zdraví, a proto jsme navázali spolupráci s Kvalifikační a personální agenturou KaPA, o.p.s., jež proškolila naše žáky v oblasti poskytování první pomoci.

I přes tento výčet aktivit realizovaných za pomoci různorodých institucí jsme se zaměřili především na akce realizované samotnou školou. Jednalo se o dva prožitkové pobyty, lyžařský kurz (právě na těchto pobytech jsou budovány vzájemné vztahy mezi žáky, a to formou různorodých aktivit zaměřených na týmovou spolupráci i individuální osobnostní rozvoj každého dítěte), Den Země, Den matek, na prvním stupni pak o sportovní den apod. Skrze všechny uvedené akce jsme usilovali a stále usilujeme o budování bezpečnějšího prostředí, vzájemné tolerance a dobrého klimatu i atmosféry v jednotlivých třídách i školy jako celku. Jedná-li se o další zajištění prevence a náplň volnočasových aktivit na naší škole ve školním roce 2011/12, bylo uspořádáno několik sportovních turnajů jak pro první, tak také pro druhý stupeň, dětský karneval či jiné různorodé pobyty v přírodě.

Uvědomujeme si, že školství je veřejnou službou a že naplňování našich záměrů v rámci prevence rizikových forem chování vyžaduje rovněž vzájemnou spolupráci mezi jednotlivými pedagogy, konkrétně třídními učiteli a školním metodikem prevence. Realizace však není možná ani bez spolupráce s rodiči žáků. Stěžejním cílem primární prevence rizikových forem chování je vytvářet pozitivní klima ve škole.

Závěrem si dovolíme podotknout, že jsme byli v oblasti metodiky prevence za uplynulý školní rok vyhlášeni jako nejlepší škola v okrese Frýdek-Místek. Nesmírně si tohoto ocenění vážíme, neboť je pro nás důkazem skutečnosti, že naše práce má smysl.

Mgr. Lukáš Pitřík


Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode