Moderní dějiny
Dějiny lidstva jsou tématem, jež v sobě obsahuje celou řadu rozmanitých událostí našich předků. V současné době je velmi problematické vyjmout z nich skutečnosti podstatné a potřebné pro život nastupující mladé generace. Ne všichni historici se jistě shodnou na tom, co je a není důležité znát, k jakým událostem se navracet, které si připomínat a na které je lepší zapomenout. Slova jednoho moudrého amerického filosofa, kritika a spisovatele španělského původu, představitele naturalismu a „klasické“ americké filosofie George Santayana praví:
"Ti, kdo si nepamatují minulost, jsou odsouzeni k tomu, aby si ji zopakovali...“.
Co konkrétně vyplývá z tohoto citátu si musí každý z nás uvědomit sám. Jedno je ale jisté. Společně s kolegy z jiných škol si uvědomujeme, jak je nezbytné seznamovat žáky a studenty především s historií nedávno minulou, pro niž dnes užíváme vžitého označení „moderní dějiny“. Je dobré vědět, odkud člověk vzešel, jaké kulturní, společenské a politické směry, válečné konflikty, šíření světových náboženství v jednotlivých staletích apod. ovlivňovaly světový vývoj – ať už v pozitivním, či negativním smyslu. Na druhou stranu je však potřebné předložit dětem i přehled událostí z dob, v nichž vyrůstali jejich prarodiče a rodiče. A co si lze vlastně představit pod samotným pojmem „moderní dějiny"? Jedná se ve své podstatě o lidský vývoj především během celého dvacátého století. Máme tedy na mysli období dvou světových válek, období socialismu – normalizace, šíření demokratických principů atd.
Jsme velmi rádi, že se v posledních letech objevují na scéně vzdělávání občanská sdružení, jež napomáhají nám pedagogům zavádět přijatelným způsobem oblast moderních dějin do učebních osnov a zároveň přitom nezapomínají na další vzdělávání učitelů, které je posléze přínosem pro jednotlivé školy, a to i prostřednictvím didaktických materiálů určených k výuce či získávání rozmanitých kontaktů. V rámci aktivit zaměřených na zvyšování kvalifikace učitelů jsem měl již příležitost absolvovat několik seminářů s tematikou druhé světové války. Jednalo se především o exkurz občanského sdružení Pant s názvem „Po stopách předválečného československého opevnění a bojů II. světové války v Moravskoslezském kraji", který byl zaměřen na oblast Opavska. Současně jsme jako škola již druhým rokem zapojeni do projektu občanského sdružení „Člověk v tísni", jež orientuje svou pozornost na období let 1948 – 1989 v Československu. Podstatou projektu je osvětlit dětem neutrálním způsobem život v zemi, kterou na „vlastní kůži" nepoznaly, ale v níž dospívali jejich rodiče. K tomu nám dopomáhají rozmanité didaktické materiály v podobě videonahrávek, besed a rozhovorů s pamětníky. Velmi přínosným byl také exkurz realizovaný Památníkem Lidice, a to do oblasti Banské Bystrice, kdy jsme se s kolegy historiky a učiteli občanské výchovy jiných škol vypravili po stopách Slovenského národního povstání, navštívili jsme několik pietních míst, na nichž dříve stály vesnice vypálené během druhé světové války nacisty (Ploština, Kaliště), prohlédli jsme si Památník Nemecká - popraviště i samotné muzeum Slovenského národního povstání. Zážitek z těchto seminářů je vždy silný. Jsme vděčni za příležitost spolupracovat jako škola se všemi třemi výše zmiňovanými občanskými sdruženími – Pant, Památník Lidice, Člověk v tísni a velmi rádi vzájemnou spolupráci v budoucnu prohloubíme. Nechceme však opomenout ani občanské sdružení ICEJ - Mezinárodní křesťanské velvyslanectví Jeruzalém, díky němuž mohli naši žáci v průběhu minulého školního roku absolvovat přednášku na téma „Holocaust a antisemitismus" ve spojení s vyprávěním pamětníka, jenž prošel během druhé světové války koncentračními tábory. Uvědomujeme si, že znát historii nejen svého národa je nedílnou součástí života jedince a že právě minulost nám může dopomoci vyvarovat se chyb dříve uskutečněných a z těchto chyb se pro budoucnost poučit.
Mgr. Lukáš Pitřík