Badatelský Den Země

31.05.2012 14:48

Pořádání Dne Země se na ZŠ Janovice stal již tradicí.

Každý rok se jej snažíme dělat jiným způsobem a pojmout ho zajímavě a tvořivě. V minulých letech jsme například Cestovali kolem světa či jsme žáky obeznámili se značkou Fair trade. Letošní volba tématu byla poměrně jednoznačná. Protože jedním ze znaků janovické školy je, že jsme školou otevřenou, která jde s dobou a v duchu novinek ve vzdělání, rozhodli jsme se žákům nabídnout nevšední den plný objevování, bádání a experimentování. Téma jsme volili i na základě toho, že se naše škola v tomto roce zapojila do pozoruhodného projektu Badatelé.cz.

Každý z učitelů byl podrobně seznámen s postupem badatelské činnosti, aby si mohl připravit atraktivní dílnu pro žáky. Jaké části má badatelská hodina? Na začátku je důležité žáky motivovat podnětnou otázkou. Jak by mohla znít podnětná otázka? Například: Proč se sopky označují jako kolébka i pomník lidstva? Jak to, že moře v zimě nezamrzá? Proč jablíčko při rozkrojení hnědne? Jak je možné uvidět v horku Fata morgánu? Pokládáte si i vy občas tyto otázky? Janovické děti si mohly vybrat ze čtyř až pěti různých pracovních dílen. Vytvořily si tak svůj rozvrh zajímavých hodin, kde mohly aktivně zjišťovat odpovědi na své vyřčené, a mnohdy i nevyslovené, otázky.  

Po seznámení s tématem jsme zjišťovali, co o zkoumané otázce víme sami, co vědí jiní a co si musíme ještě vysvětlit.

Společně jsme pokračovali formulací toho, co budeme zjišťovat a zkoumat a pokoušeli se vytvořit si názor, tvrzení, myšlenku. Své odhady a tvrzení jsme si ověřovali pokusem, na jehož základě jsme pak stanovovali závěr.

Velice důležitý pak byl přenos do praktického života, kterým jsme si ukázali, že přírodní vědy mají širokou souvislost s každodenním působením živých organismů i neživých přírodnin na svět kolem nás a někteří jsme tyto poznatky podpořili textem z novin či časopisů nebo filmovou ukázkou.

Součástí badatelské práce pak byla závěrečná krátká presentace, kde žáci zdokumentovali pochopení a porozumění tématu.

Badatelský postup se stal pro žáky velmi zajímavým, jak dokládají zpětné vazby od žáků.

Na nedokončenou větu Myslel jsem si že…… nejčastěji děti odpovídaly: to bude nuda nebo že to nebude tak zábavné.

Potěšila nás věta Zjistil jsem, že ………. miluju Den Země nebo to bylo zajímavé.

Překvapilo mě, že……………jsme dělali spoustu pokusů, to bylo lepší, než jsem si myslel.

Pomyslnou tečkou pěkně stráveného Dne Země byla přehlídka velkého množství voliér s exotickými ptáky, které nám přijela ukázat rodina od Katky, Terezky a Tomáše Vránových. Tímto jim moc děkujeme, jakož i všem, kteří se na Dni Země v ZŠ Janovicích podíleli.

Mgr. Monika Olšáková